Drentse matador (17) op jacht naar Spaans succes - Reisverslag uit Nieuw-Schoonebeek, Nederland van Reinoud Homan - WaarBenJij.nu Drentse matador (17) op jacht naar Spaans succes - Reisverslag uit Nieuw-Schoonebeek, Nederland van Reinoud Homan - WaarBenJij.nu

Drentse matador (17) op jacht naar Spaans succes

Door: Reinoud Homan

Blijf op de hoogte en volg Reinoud

10 September 2010 | Nederland, Nieuw-Schoonebeek

[b]NIEUW SCHOONEBEEK[/b] Voetbal, uitgaan en gitaar spelen zijn een greep uit de hobby’s die jongeren tegenwoordig hebben, maar sommigen hebben niet genoeg aan deze doodgewone tijdverdrijven. Zo ook Reinoud Homan uit Nieuw Schoonebeek. Hij lijkt een doodgewone 17 jarige jongen van het platteland, maar er gaat veel schuilen achter zijn blonde lokken. Zo spreekt hij bijvoorbeeld vloeiend Spaans en heeft hij een grote passie: stierenvechten.

Wat voor velen een gruwelijk spektakel is, is juist Reinouds grootste wens sinds jaren en binnenkort gaat deze droom zelfs in vervulling. Op 24 september vliegt hij namelijk naar Spanje om uiteindelijk een jaar aan de Escuela Taurina (stierenvechters school) van Madrid te studeren. En misschien blijft hij na dat jaar nog wel langer. “Maar dat is voor later.” zegt Reinoud, “Het kostte al genoeg moeite om überhaupt een plek daar te bemachtigen als buitenlander.”

Zijn ongewone passie voor het stierenvechten ontwikkelde al op jonge leeftijd, vertelt Reinoud: “Ik heb 3 oudere broers, dus het was altijd al een beetje opboksen en stoer doen, maar de echte vonk sloeg over toen mijn buurjongen Bas mij meenam naar een wei met jonge bokken. Daar gingen we dan ‘stierenvechten’ met deze bokken. We hadden een tafelkleed meegenomen en gingen dan om de beurt de wei in om de bokken op te hitsen. Sindsdien heb ik steeds meer opgezocht over het echte stierenvechten.”

Dan blijft de vraag echter hoe je op een Spaans instituut voor stierenvechten belandt. “Heel simpel eigenlijk," antwoordt hij, “ik heb gewoonweg een mailtje geschreven naar de eerste beste escuela die op internet te vinden was en gevraagd of ik ook als buitelander in aanmerking kwam voor de opleiding. In eerste instantie dachten ze van niet, maar uiteindelijk bleek dat ze me niet konden weigeren als inwoner van een EU-land.”

Er zaten echter wel haken en ogen aan het verhaal. Zo moest hij natuurlijk nog zelf huisvesting zoeken in Spanje en de opleiding is geheel in het Spaans. Dat laatste was geem probleem, want hij heeft dit jaar zijn VWO met als extra vak Spaans afgerond aan het Hondsrug College. Dit wordt alle tweedejaars VWO+ aangeboden en Reinoud, met zijn liefde voor Spanje, ging gretig op dat aanbod in. En na vijf jaar les en het behalen van het examen Spaans spreekt hij de taal nu vloeiend.

Ook voor de huisvesting werd een oplossing gevonden; “Mijn broer Maarten ging enkele jaren geleden al een jaar naar Amerika om daar aan een High School te studeren en toen verbleef hij bij een gastgezin. Diezelfde organisatie verzorgt zulke opvang ook in Spanje en aldus ben ik aan een gastgezin in Madrid gekomen.”

Zijn passie stuit echter ook op veel kritiek. Veel mensen zijn tegen het stierenvechten en het is in Catalonië inmiddels verboden. Volgens Reinoud is deze kritiek vaak nergens op gebaseerd, “Veel stieren hebben het in Nederland veel slechter. De stieren die uiteindelijk in de arena belanden hebben 4 à 5 hele goede jaren gehad, voordat ze binnen maximaal 20 minuten worden gedood.

De stieren worden namelijk opgevoed om zo sterk mogelijk ten tonele te komen, en dat lukt alleen door goede voeding en veel beweging. Als de stier niet binnen de vastgestelde 20 minuten niet wordt gedood lijdt de torero gigantisch veel gezichtsverlies en wordt de stier alsnog snel afgemaakt. Stierenvechten is een kunst, geen sport.”

Het is nu voor hem wachten tot zijn trip naar Spanje zich aandient. Op 24 september vliegt hij naar Madrid, om met zijn reisorganisatie daar eerst een introductieweek van het land mee te maken, en vervolgens te beginnen aan zijn opleiding tot matador. We wensen Reinoud veel succes in zijn droom de eerste Nederlandse matador te worden.

• 14 September 2010 - 16:22

Lezertje:

Bluf??

• 15 September 2010 - 12:02

Antonio:

Hoi Reinoud,

Ik hoop dat je het gaat halen! Kijken ofdat het nieuwe fenomeen uit Holland komt! El Juli, Morante en El fandi opgepast want reinoud is coming

• 15 September 2010 - 12:24

Margriet Benak:

dag reinoud, zou je ivm een gesprek in een programma van rtv drenthe, voor de radio, contact met me willen opnemen? mailadres is m.benak@rtvdrenthe.nl
    muchas gracias. Margriet

• 15 September 2010 - 13:29

Lorette:

Fuck, ik dacht dat het een grapje was. Vond het al zo'n professioneel stukje.

Als vegetarier ben ik het er niet mee eens, maar als nicht ben ik natuurlijk wel heel trots. En we zien je natuurlijk een jaar niet, altijd leuk!

Xx