¡Hace calor!/¡Toro, Toro! - Reisverslag uit Velilla de San Antonio, Spanje van Reinoud Homan - WaarBenJij.nu ¡Hace calor!/¡Toro, Toro! - Reisverslag uit Velilla de San Antonio, Spanje van Reinoud Homan - WaarBenJij.nu

¡Hace calor!/¡Toro, Toro!

Door: Reinoud Homan

Blijf op de hoogte en volg Reinoud

29 September 2010 | Spanje, Velilla de San Antonio

Ik zit hier nu nog geen week en ik was eerlijk gezegd ook nog niet van plan om nu al wat te schrijven, maar er zijn nu al zoveel dingen gebeurd die ik graag wil optekenen en delen dat ik nu toch maar achter de computer zit.

Zo is Spanje in veel dingen hetzelfde, maar toch wel anders dan Nederland. Het eerste wat opvalt is natuurlijk het weer. Het is hier echt knoepie warm, en zelfs eind september is het elke dag Nederlands mooiste zomerdag. Zo lag ik maandagmiddag nog in de zee te badderen in Murcia, maar ook hier in Madrid is het overdag nog 25 graden, met geen wolkje aan de lucht.

Het tweede is dat het eten hier heel anders gaat. ´s Ochtends bij het ontbijt eet je wat koekjes en drink je een glas melk, ´s middags rond een uur of half drie eet je een grote, warme maaltijd en ´s avonds rond tien uur eet je nog een broodje. Het brood is overigens net als in Duitsland: droog, maar wel te doen.

En het laatste noemenswaardige verschil is de hiërarchie in het huishouden. Vader bepaalt wie wat doet en waar zit, en dit gebeurt ook door middel van commando´s, en niet met vragen.

Mijn familie is overigens wel heel leuk, en ik kan goed opschieten met mijn gastfamilie. Ik versta nog niet alles wat men zegt, omdat vooral mensen vanaf de 50 nogal onduidelijk praten, maar ik kan mezelf in ieder geval duidelijk maken.

Vrijdagmiddag werd ik opgehaald vanaf het vliegtuig en ik bleek gelijk al dubbel met mijn neus in de boter te vallen: het volksfeest van Velilla was aan de gang en we gingen op vakantie naar Murcia voor enkele dagen. Omdat we zaterdag dan ook vroeg weg gingen om de 4 uur naar Murcia te rijden, moest ik de avond die ik nog had goed benutten, en dat gebeurde dan ook.

Ik ging samen met Miguel op stap naar een een gebouwtje die Miguels peña eigent. Een peña is trouwens een vriendengroep waarbij alle leden een shirt aanhebben met dezelfde kleur, en er zijn er heel veel in Velilla, van jong tot oud. Er was dus gratis drank, er werd door sommigen drugs gerookt en ik werd door iedereen meegesleept om shotjes te drinken. Verder rookt ongeveer iedereen hier, wat niet gek is met pakjes Marlboro voor €3,-.

Enfin, uiteindelijk kwam ik dus om 7 uur thuis, wat mooi uitwam, want om kwart over 7 vertrokken we naar Murcia. Snel dus nog de tas inpakken en dan in de auto slapen. Dat ging allemaal hartstikke goed, tot in Murcia bleek dat ik mijn lenzen thuis had laten liggen, maar gelukkig had ik mijn bril wel mee.

In Murcia hadden we een huisje van een vriend van de familie en hebben we een beetje gechilled aan het strand en zijn we naar een optocht in Cartagena geweest. Met temperaturen van 25-30 graden en een heerlijke zee leek alles perfect, tot we maandag werden opgebeld dat Miguel en Paloma (die thuis waren gebleven) de hond zijn medicijnen niet hadden gevoerd. Aldus werd onze vakantie abrupt beëindigd.

Gelukkig heb elk nadeel z´n voordeel, en kon ik dus wel dinsdag naar el concurso de toros. Inderdaad, iets met stieren. Het was echter geen stierengevecht zoals jullie waarschijnlijke denken, want er werd geen druppel bloed verspild. Er waren namelijk vier groepen van vier jongeren die het telkens tegen een andere stier opnamen. Ze lokten de stier naar zich toe en sprongen dan op het laatste moment weg of maakten zelfs salto´s over het dier heen. Aan het eind werden er prijzen uitgereikt en mocht iedereen die wilde in de ring met de stier. Een hele belevenis,

Zoals jullie dus kunnen lezen ben ik nog niet naar school geweest, dat komt later. Ik moet morgen naar mijn organisatie om dingen te regelen en als het goed is bespreek ik dan ook wanneer ik naar school moet. School is overigens aan het eind van de straat, nog geen 100 meter, en is elke dag van half 9 tot 2.

Na dit lange verhaal voel ik me eigenlijk schuldig dat ik achter de computer zit met zulk mooi weer, maar ik denk dat dat gevoel me wel vaker parten zal spelen. Ik ga dus nu snel naar buiten!

  • 29 September 2010 - 16:51

    Maarten:

    Klinkt wel aardig,
    maar niet zo tof als bij mij.. Yeuw

  • 30 September 2010 - 11:16

    Johan:

    Reinoud, je hebt het weer goed voor elkaar daar. Hier is het weer kut.

    Maar veel plezier daar in het lekkere warme Spanje en probeer niet te bruin te worden:D

    Groetjes, Johan

  • 30 September 2010 - 13:07

    Mam:

    Goed op jezelf passen!

  • 01 Oktober 2010 - 17:03

    Pap:

    nie stieren vechten nie

  • 02 Oktober 2010 - 12:39

    Milou:

    Reinoud!
    (omgekeerd vraagteken) Cómo estás?
    Leuk verhaal hoor!
    Ben je al een beetje bruin?;)

    Het stukje over/van jou in de plaatselijke roddelkrant Hej 't al heurd was erg leuk :D

    Veel plezier daar!

  • 10 Oktober 2010 - 05:12

    Thijs:

    Klinkt wel aardig.
    maar niet half zo tof als bij mij ;)

  • 10 Oktober 2010 - 23:18

    Arjan & Ina:

    Reinoud,
    van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag!
    'Felicitaciones de su cumpleaños'
    Maak er een leuke dag van!

  • 11 Oktober 2010 - 17:49

    Fam. Theo Veenker:

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag van ons allemaal.

  • 13 Oktober 2010 - 20:51

    Gienus:

    Hé Reinoud, hier de groetjes van je aller liefste oom nog gefeliciteerd met je verjaardag. hier verloopt alles prima en in alle rust nu de media niet meer in onze nek blaast kunnen wij nog even nagenieten over torro torro alhoewel er steeds nog vragen komen van klanten is dat fam.van jou nee dus.
    Nou de groetjes van hier en als je me mist kun je altijd bellen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Velilla de San Antonio

Sueño Español

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Vacaciones

30 Mei 2011

Valencia Part 2

18 Mei 2011

Valencia Part 1

25 April 2011

Semana Santa

29 Maart 2011

¡Papá y Mamá!
Reinoud

Actief sinds 10 Sept. 2010
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 28608

Voorgaande reizen:

24 September 2010 - 25 Juni 2011

Sueño Español

Landen bezocht: