¡Salamanca! - Reisverslag uit Velilla de San Antonio, Spanje van Reinoud Homan - WaarBenJij.nu ¡Salamanca! - Reisverslag uit Velilla de San Antonio, Spanje van Reinoud Homan - WaarBenJij.nu

¡Salamanca!

Door: Reinoud Homan

Blijf op de hoogte en volg Reinoud

08 December 2010 | Spanje, Velilla de San Antonio

Gotisch, Romeins, Neoclassistisch, noem de bouwstijlen maar op en ik ken ze niet. Het is niet dat ik een cultuurbarbaar pur sang ben, maar de fijne kneepjes weet ik eigenlijk niet. Dat wil echter niet zeggen dat ik niet van cultuur kan genieten en als mij dan ook een trip aangeboden wordt naar de universiteitsstad Salamanca zeg ik volmondig ¡Sí!

Het was deze week namelijke Puente de Diciembre, ofwel de brug van December. Dat is de vulgaire naam voor het verlengde weekend tot en met woensdag, i.v.m. twee feestdagen op maandag en woensdag. Vrienden van de familie, Estrella en Román hebben een appartement in Salamanca en nodigden ons uit voor een bezoekje aan deze stad. Opgetogen vertrokken mijn gastouders, Estrella, Román en ik naar Salamanca en onderweg deden we nog het stadje Avila aan, dat beschikt over de perfecte, authentieke kasteelmuren, precies zoals in de film.

Aangekomen in Salamanca hebben we in de stad gelopen die vol staat met grote kerken en een gigantische kathedraal. En als ik gigantisch zeg, dan bedoel ik ook echt enorm groot. Salamanca lag namelijk op de belangrijkste handelsroute in Spanje en als rijk man liet je je weelde zien door een kerk te bouwen.

Nou weet ik dus niet veel van architectuur en dergelijke, maar ik heb wel heel erg genoten van de gebouwen en de leuke details. Zo is er op de kathedraal een figuur van een astronaut te vinden als symbool van ons tijdperk. Deze is geplaatst toen dit deel van de kathedraal werd gerestaureerd. Ook was er een intacte Romeinse brug, een onderaardse grot waar duistere dingen werden bedreven (o.a. Necromancie) en een tuin met een put waar je je liefde kon verzekeren met een hangslot.

Ik heb heel veel foto´s gemaakt van deze prachtige stad, maar naast de gebouwen heb ik ook genoten van de locale gastronomie; veel varkensvlees en Amstel-bier ;). Op de tweede dag, dinsdag, hebben we een toren van de kathedraal beklommen en zijn we weer huiswaarts gekeerd.

Dit zijn echter de recebtse gebeurtenissen, maar in het begin van het weekend ben ik ook nog naar de film geweest met twee vrienden en natuurlijk ging dat volkomen verkeerd. Ten eerste kwamen we te laat voor de film die we wilden zien en later misten we ook nog de laatste bus.

Verder heb ik ook nog €55,- gewonnen met de bingo, maar 4-0 verloren met voetbal. Het was overigens een memorabele wedstrijd, want het werd gespeeld op een veld zonder gras. Gras is namelijk moeilijk te onderhouden hier en dus spelen de clubs ook kunstgras, tenzij ze daar geen geld voor hebben. Dan speel je gewoon op aarde, maar het was dus geen succes.

Zoals jullie dus kunnen lezen heb ik geen Sinterklaas gevierd. Op zich was dat geen probleem, omdat ik met geen enkel liedje of versiering werd geconfronteerd, het is hier immers al kersttijd, maar ik moet wel zeggen dat ik alle pepernoten, speculaas, amandelstaven, chocoladeletters, taaitaai en de cadeautjes heb gemist.

Gelukkig vieren ze in Spanje met Drie Koningen wel een soortgelijk festijn, maar dat laat tot begin Januari nog op zich wachten. Sowieso komt Kerst eerst nog. Daar zal ik natuurlijk ook weer uitgebreid over vertellen, tot dan!

  • 08 December 2010 - 15:28

    Arjan & Ina:

    Hee Reinoud,
    Is onze doos met Pepernoten niet aangekomen??

  • 08 December 2010 - 16:18

    Reinoud:

    Die wel, maar die was al lang op voor 5 december ;)

  • 08 December 2010 - 16:27

    Mama:

    Sinterklaas is met de boot op de terugweg naar Madrid. Ik weet zeker dat ze ook nog een pakketje met lekkernijen terugnemen.
    Ik was erbij toen het ingepakt werd....

  • 08 December 2010 - 16:34

    Sinterjennifer:

    Mooi, want er zijn er nog twee kilo in aantocht, die ik zojuist gekocht heb, waardoor ik de bus miste en een uur moest wachten..

    Tip van de dag: Plan de terugreis altijd op of voor de een à laatste bus, trein of metro, want ooh wat ben ik blij dat ik vandaag wel zo slim was.

    Leukleukleuk weer, en over de kunststijlen kan ik je nog wel even wat bijbrengen.

    xxxxxx

  • 08 December 2010 - 22:38

    Pa:

    Leuk verhaal weer en cultuur het wordt nog wel wat met jou. Een echte cultuur barbaar. Mooi die foto's

  • 09 December 2010 - 10:29

    Ans Vedelaar:

    Leuk om te lezen. hebben ze daar dan geen lekkere dingen met kerst?
    groetjes Fam vedelaar.

  • 02 Januari 2011 - 17:42

    Gerda :

    Gelukkig nieuwjaar

    Fam. Bruins

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Velilla de San Antonio

Sueño Español

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Vacaciones

30 Mei 2011

Valencia Part 2

18 Mei 2011

Valencia Part 1

25 April 2011

Semana Santa

29 Maart 2011

¡Papá y Mamá!
Reinoud

Actief sinds 10 Sept. 2010
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 28608

Voorgaande reizen:

24 September 2010 - 25 Juni 2011

Sueño Español

Landen bezocht: