Felices Fiestas - Reisverslag uit Velilla de San Antonio, Spanje van Reinoud Homan - WaarBenJij.nu Felices Fiestas - Reisverslag uit Velilla de San Antonio, Spanje van Reinoud Homan - WaarBenJij.nu

Felices Fiestas

Door: Reinoud Homan

Blijf op de hoogte en volg Reinoud

06 Januari 2011 | Spanje, Velilla de San Antonio

Na vandaag zitten ook hier de feestdagen erop. Maandag moet ik gewoon weer naar school en start de routine weer. In eerste instantie wilde ik openen met ´eindelijk zitten de feestdagen erop´, maar dan zou ik liegen. Hoewel de afgelopen dagen redelijk saai waren en ik gevuld heb met het kijken van films was het tot afgelopen maandag een topvakantie.

Ten eerste, waarom is de vakantie nog een weekje langer dan in Nederland? Nou, vandaag 6 januari is het Drie Koningen en dat is een nationale feestdag. Het wordt gevierd à la Sinterklaas, alleen wat korter. De intocht was namelijk gisteren en vandaag vertrekken ze alweer. Kinderen geloven dat deze koningen echt bestaan en de beloning komt dan ook in de vorm van kadootjes, mits je de avond er voor je schoen bij het haardvuur hebt gezet.

Omdat de vakantie laat eindigt werd hij echter ook laat ingezet en zo moesten we nog tot donderdag 23 december naar school. Veel leerlingen zagen dat niet zitten en kwamen alleen bij het uidelen van de rapporten en ook ondergetekende was de laatste week niet aanwezig (uitgezonderd maandag en rapport ophalen), maar ik had een hele goede reden (vond ik zelf). Jennifer kwam namelijk maandagavond om twee weken met mij hier te vertoeven!

Ze doet namelijk haar profielwerkstuk (PWS) over stierenvechten (waar ken ik dat ook alweer van?) en waar kun je dat beter onderzoeken dan in Spanje zelf? Helemaal als een slaapplek snel is geregeld en slechts wat pepernoten en een droge worst kost.

Op mijn rapport prijkten overigens maar 3 onvoldoendes en allemaal maar een 4. Een vijf is hier overigens een voldoende omdat een 0 het laagste is. Qua gemiddeldes had ik in totaal maar een onvoldoende (filosofie), maar als je op een vak op één toets al lager dan een 3,5 haalt ben je gezakt voor het trimester.

Maar goed, samen hebben Jennifer en ik dus Kerst en Oud & Nieuw hier doorgebracht, maar in de voor- en tussenliggende dagen hebben we ook nog Madrid bezocht en aan haar PWS gewerkt. De eerste dagen zijn we gewoon de stad doorgelopen en hebben we heel Madrid bekeken: van het koninklijk paleis tot de Plaza de Toros. Daarnaast hebben we ook nog een nacht in een hotel doorgebracht met zicht over heel Madrid (27e etage!).

In het eerste weekend brak toen Kerst (Navidad) aan en net zoals in Nederland bestaat dat uit twee dingen: eten en familie (in die volgorde). Het probleem hier echter is dat je twee grote maaltijden per dag hebt: ´s middags rond een uur of 3 en ´s avonds om een uur of 10. Daarnaast is het gebruikelijk om als voorgerecht allemaal borden met brood, stukjes vlees, kaas e.d. neer te zetten wat al genoeg is om je buik vol te eten.

Verrassend voor nieuwkomers in dit land is dan ook dan hierna nog één of twee malen komen, en dan nog eens een nagerecht. Verder is Kerst hier maar een dag en wordt het op Kerstavond (Noche Buena) gevierd met kadootjes.

Oud & Nieuw daarentegen was wel anders dan in Nederland. Oudjaarsavond zit iedereen namelijk in zijn allerbeste kleren bij de familie. Vrouwen dus (vaak) in een jurk en mannen in een pak met stropdas. Jennifer en ik natuurlijk niet, maar gelukkig was onze familie ook niet heel formeel gekleed.

Deze avond vierden wij bij onze oom en tante (die met de midgetgolfbaan in de tuin) en natuurlijk werd er ´s avonds ook uitgebreid gedineerd. Toen de klok echter twaalf uur sloeg at men elke klokslag een druif. Dat is nogal wat, twaalf druiven in twaalf seconden, en één van de nieuwelingen had er ook wel moeite mee.

Hierna werd er nog even gebowld en gedanst op de Wii en uiteindelijk was het tijd voor de partygangers Miguel, Jennifer en ik om terug te keren naar Velilla om daar verder te feesten. Het was inmiddels 1 uur en iedereen stond als altijd op straat zich vol te tanken, echter omdat het nieuwjaar was vloog er nog wat vuurwerk langs je oren (letterlijk) en stond iedereen met z´n stropdas buiten.

Na enkele uren kwamen Jennifer en ik erachter dat in de zaal op het sportcomplex een feestje aan de gang was met warmte en een DJ en voor mij was het dan onbegrijplijk dat er zoveel jongeren buiten waren, maar binnen waren er wel een paar bekenden van school en hebben we ons goed vermaakt tot de vroege ochtend.

Op 3 januari was de koek helaas op en moest Jennifer weer naar Nederland waar ze samen met jullie nog een halfjaar moet wachten op mij. Ik heb nog geen precieze vertrekdatum maar volgens mijn gastvader moet ik rekenen op eind juni. Dat geeft jullie nog genoeg tijd om karren te bouwen voor een optocht als ik terugkom.

¡Adiós!

  • 06 Januari 2011 - 18:37

    Jennifer:

    Het was ontzettend leuk samen en je hebt het leuk opgeschreven. En natuurlijk de meest genante foto's uitgekozen. ;)

    xx

  • 06 Januari 2011 - 19:22

    Mam:

    De foto's zien er goed uit! Zaterdag zullen we samen met Jennifer de rest ook bekijken en haar verhalen horen.

  • 06 Januari 2011 - 19:33

    Pa:

    Ja leuk de foto's en het verhaal het is weer fijn om iets van je lezen.De mooiste foto vindt ik die met de feest hoedjes op. Jip en Janneke samen aan het feestvieren.

    groet

  • 07 Januari 2011 - 12:11

    Ans Vedelaar:

    Nog een gelukkig nieuw jaar. Leuk verhaal en tot horens.

  • 07 Januari 2011 - 14:06

    Gerda:

    Ik vind die foto waarop Jip en Janneke aan het Wii-en zijn het leukst.

  • 09 Januari 2011 - 19:26

    Milou:

    Mooi verhaal weer!

    Als je net zo´n intocht wilt als Maarten, zal het toch een beetje tegenvallen ;) Zijn fans kwamen nl te vroeg en verder stond er geen horde fans op hem te wachten.
    Dus dat wordt nog hard je best doen ;)
    Uiteraard waren wij er 's avonds wel om zijn avonturen te horen, dus wel een beetje fans! Zonder karren trouwens

    Ik wens je succes weer morgen op school! Zal wel een beetje wennen zijn na zo'n leuke vakantie!
    Jennifer zei trouwens dat het best warm is daar! Jaloers :O
    Ohjaaa, wat heb je eigenlijk op Spaans op je rapport?

    Veel plezier daar!
    Groetjes xx

    ps. hahah Gerda! Jip en Janneke op de Wii :P

  • 09 Januari 2011 - 22:34

    Jennifer:

    Zijn wij nu de nieuwe Jip en Janneke in de familie? Ik dacht dat Maarten en Kyra DE Jip en Janneke waren?

    Nouja warm ... ongeveer 14 graden warmer dan in Nederland toen ik vertrok. En toen was het nog ruim onder het vriespunt. ;)

  • 11 Februari 2011 - 08:45

    Cocky:

    Reinoud, ik ben even weer bij gelezen. Had meer dan 2 maand terug voor het laatst gekeken. Kreeg natuurlijk wel dingen mee via je moeder.Toch wel even fijn om zo weer te lezen hoe het met je gaat.Toledo lijkt mij ook 'n boeiende stad. had er ook nog na gekeken,met dat weekend Madrid. Komt vast nog wel 'n keer met 'n rondreis door spanje, met de holtkamper.Maar eerst naar nu.Kyra hebben we gisteren naar Schiphol gebracht. Die zit nu denk op Johannesburg te wachten, op 'n binnenlandse vlucht naar Port Elizabeth. Toch allemaal wel spannend. Veel nieuwe indrukken, maar dat weet je zelf. Nou, tot het volgende verhaal. Cocky

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Velilla de San Antonio

Sueño Español

Recente Reisverslagen:

19 Juni 2011

Vacaciones

30 Mei 2011

Valencia Part 2

18 Mei 2011

Valencia Part 1

25 April 2011

Semana Santa

29 Maart 2011

¡Papá y Mamá!
Reinoud

Actief sinds 10 Sept. 2010
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 28608

Voorgaande reizen:

24 September 2010 - 25 Juni 2011

Sueño Español

Landen bezocht: